söndag 16 juni 2013

Hej och Välkommen till Feriket! :)

                                                        Hej och Välkommen till Feriket!:)

Feriket är en plats där mina visioner och drömmar blir till Ooak-One of a kind dockor!:)

Vem är jag då? Mitt namn är Raven Jansson och jag har varit "konstnär" hela mitt liv (34år), jag har alltid målat,pysslat med allt mellan himmel och jord, skrivit dikter m.m.

Att bli dockmakare har aldrig varit i mina visioner, tills för ungefär 6-7år sedan, då jag upptäckte Glädjen i att skapa i 3D, då jag alltid har målat så var detta är fantastisk upplevelse att skapa på detta sätt, och jag Kunde göra dessa också utan att det såg ut som en stor degklump bara :)
Sedan har jag endast lärt mig mera genom att titta på andras instruktions-videor på y-tube, så på det sättet har jag "lärt mig" att skapa mina dockor:)

Så Alla dockor är helt handgjorda och "knådade" av mig :)

Leran som jag använder mig av är: Super Sculpey Clay/ Sculpey/ Fimo/ Cernit, och alla bränns i vanlig ugn!
Kroppen är endera "hel-kropp"-helt i lera, eller "böjbar"och poseable, vilket betyder att dockan kan böja lederna/armar/ben osv.

Först gör jag en stålkropp, jag virar ståltråd som bas för "ler-bygget".
Jag målar mina dockor med: akrylfärger, olika pennor, riktigt smink som fästes med superlim.

Ögonen är "förgjorda" av mig, jag rullar/knådar vit cernit lera till ögon :)
Håret är oftast gjort av mjukt mjukt garn, som jag har tovat och borstat till, sedan fästes med lim :)
Kläderna är alltid handsydda av mig, använder mig av alla olika typer av tyg och material.

Jag gör en massa olika "karaktärer", oftast mytologiska, magiska, naturväsen av alla dess sorter, men också vackra gamla damer:)
Jag kommer att lägga ut ett urval av bilder på de dockor jag har gjort :)

Tack för att just du kikade förbi:):):)

/Raven J


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar